Tietoja haetaan, pieni hetki...

Tietoja haetaan, pieni hetki...

|

M/s Finlandialle ainutlaatuista cleantechiä

Eckerö Linen m/s Finlandiasta tulee entistä ympäristöystävällisempi uuden pilottiprojektin myötä. Laivan ilmastoinnin energiatehokkuus paranee uuden, marine-käyttöön optimoidun absorptiojärjestelmän avulla.

Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivään m/s Finlandiaan asennetaan toukokuun alussa absorptiojäähdytin, jonka avulla laivan ilmastoinnin vaatimaa polttoaineen kulutusta saadaan pienennettyä merkittävästi.

Gadcooler-absorptiojärjestelmän avulla laivan koneiden hukkalämpö kerätään talteen ja sitä hyödynnetään laivan jäähdytyksessä kesällä. Tekesin osittain rahoittaman pilottiprojektin toteuttaa laivojen suunnitteluun erikoistunut helsinkiläinen insinööritoimisto Gadlab Engineering.

”Lähdimme tähän projektiin, koska ympäristöystävällisin polttoaine on sellainen, jota ei tarvitse käyttää”, summaa Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen. ”Olemme tyytyväisiä voidessamme kokeilla uusia kotimaisia innovaatioita käytännössä.”

Ilmastointi on laivassa yksi eniten energiaa syövistä kohteista kesäaikaan. ”Jos ilmastointi on puutteellinen, laiva muuttuu olosuhteiltaan kasvihuoneeksi” , kuvailee Johan Åberg Gadlab Engineeringistä.

Yleisimmin laivoissa ilmanvaihdon energia tuotetaan kompressoreilla ja merkittävä osa laivan polttoaineesta kuluu jäähdytykseen. Gadlab Engineeringin ratkaisussa laivan hukkalämpö hyödynnetään jäähdytysilman tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla.

Ratkaisulla on lukuisia etuja. Vähentynyt polttoaineen kulutus alentaa vastaavasti myös hiilidioksidi-, rikkidioksidi- sekä typenoksidipäästöjä. Koska jäähdytys tapahtuu kemiallisen prosessin avulla, jäähdytin on käytännössä huoltovapaa. Järjestelmä maksaa itsensä alentuneina polttoainekustannuksina takaisin.

M/s Finlandian ympäristöystävällisyydessä jatkuvaa parannusta

Neljättä kauttaan liikennöivän aluksen energiatehokkuutta on kohotettu moninaisin määrätietoisin toimenpitein. Laivaan on tehty lukuisia teknisiä parannuksia.

”Uusien taajuusmuuttajien avulla voidaan välttää ilmastoinnin ja jäähdytyksen turha käyttö. Akkumulaattoritankkiin voidaan varata ajon aikana hukkalämpöä, jota hyödynnetään lämmityksessä satamassa olon aikana. Lisäksi laivan ajotapa on optimoitu energiatehokkaaksi hyvän monitorointijärjestelmän avulla”, kertoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

M/s Finlandia ei päästä Itämereen jätettä missään muodossa. Kaikki laivan tuottama jäte lajitellaan, tuodaan maihin ja käsitellään asianmukaisesti.