Tietoja haetaan, pieni hetki...

Tietoja haetaan, pieni hetki...

|

Tutkimus: Eckerö Linellä laivayhtiöiden paras asiakaskokemus

Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa Eckerö Line sijoittui asiakaskokemukseltaan ainoana laivayhtiönä 10 parhaimman suomalaisyrityksen joukkoon.

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen tutkimus, jolla selvitetään kotimaisten yritysten asiakaskokemusta ja -uskollisuutta. Eckerö Line sijoittui 78,2 indeksipisteellä hienosti asiakaskokemuksen osalta Suomen kärkikymmenikköön, sijalle yhdeksän.

Asiakaskokemuksessa mitataan asiakkaan kokemaa hyötyä sekä sitä, miten helppoa ja miellyttävää yrityksen kanssa on olla tekemisissä. Eckerö Linen myynti- ja markkinointijohtaja Ida Toikka-Everi on tutkimustuloksesta äärettömän ylpeä ja iloinen.

”Päätavoitteemme on tarjota asiakkaille sujuva asiakaskokemus ja viihtyisä laivamatka. Tässä olemme selvästi onnistuneet tekemään jotain oikein: Nousimme viime vuodesta 12 sijaa ylöspäin koko Suomen TOP 10:een”, Toikka-Everi toteaa.

Kokonaisasiakkuudessa kuuden pykälän nousu

Asiakkuusindeksi mittaa yritysten asiakasuskollisuutta kokonaisuutena ja se koostuu kolmesta alaindeksistä: suosittelusta, ostoaikomuksesta sekä pysyvyydestä.

Kokonaisasiakkuusindeksissä Eckerö Line (68,5) oli yksi tämän vuoden nousijoista: yhtiö paransi sijoitustaan kuudella pykälällä viime vuodesta, sijalle 19. Suosittelussa (79,1) Eckerö Line luokiteltiin edelläkävijöiden joukkoon. Ostoaikomuksen indeksiluku Eckerö Linellä oli 65,2 ja pysyvyydessä 61,2.

”On ilo tietää, että asiakkaamme mielellään suosittelevat meitä ystävilleen”, Toikka-Everi toteaa.

Matkustajamäärät jatkuvassa kasvussa, 5 000 000 raja rikki

Myös m/s Finlandian suosion jatkuva nousu kertoo omalta osaltaan Eckerö Linen onnistumisesta asiakaskokemuksessa.  Helsinki – Tallinna -välin kovasta kilpailusta huolimatta Eckerö Line on onnistunut nostamaan matkustajamääriään vuosi vuodelta. Reilut 3,5 vuotta reitillään liikennöinyt m/s Finlandia kuljetti tämän vuoden tammi-elokuussa 1 007 500 matkustajaa ja 23.9. laivalla matkusti sen viides miljoonas matkustaja, Sanni Lehtinen Lohjalta.

Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Avaus Marketing Innovationsin Asiakkuusindeksi-tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Norstat kesäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi yli 2500 kuluttajaa ja yrityskohtaisia vastauksia kerättiin noin 6800. Asiakkuutta tutkittiin 55 yrityksestä11 toimialalla, joilla suorilla asiakkuuksilla on suuri merkitys.