Hållbarhet

Östersjön och dess skärgård är ett livsvillkor för oss på Eckerö Line – vi lever av havet. Vi befrämjar och utvecklar hållbara strategier i vår affärsverksamhet och genom hela vår värdekedja.

I vår organisation är det vars och ens plikt att aktivt följa upp och utveckla våra hållbarhetsmål. Vi har förbundit oss till att främja en hållbar turism och att utveckla hållbara arbetssätt. Vi deltar i Sustainable Travel Finland programmet för hållbar turism och vi kontrollerar vår verksamhets miljöpåverkan med hjälp av ISO14001 miljöledningssystemet.

Vad betyder hållbarhet för oss?

Sjöfarten är reglerad med otaliga direktiv och lagar – vi följer dem naturligtvis, men vi vill göra mera och förverkliga hållbarhetsarbetet som en naturlig del av vår dagliga verksamhet. Östersjön, Finska vikens stränder och skärgården är ett livsvillkor för oss. Vårt mål är att vår verksamhet belastar miljön så lite som möjligt och att vi inom koncernen konstant fortsätter att utveckla nya arbetssätt för att minska på fartygens utsläpp samt för hanteringen av avfall och matsvinn.

Vi på Eckerö Line befrämjar hållbara arbetssätt inom vår verksamhet och värdekedja, med hänsyn till ekologiska, ekonomiska samt sociokulturella aspekter. Vi bryr oss om människor och vi har tydliga anvisningar för ansvarsfull upphandling. Vi utbildar vår personal regelbundet och uppmuntrar till aktivt säkerhets-, miljö- och hållbarhetsarbete. För våra kunder resulterar det i både säkerhet och kundorienterad service med respekt för miljön. För vår personal innebär det en likvärdig och sporrande arbetsplats och för övriga medaktörer ett pålitligt och lyssnande partnerskap. Vi vill även främja sociala frågor som berör vår bransch.

Eckerökoncernens hållbarhetsrapport

Vi har ett STF-märke

Eckerö Line har märkningen Sustainable Travel Finland. Det är ett märke utvecklat av Visit Finland och tilldelat av Business Finland till turistföretag och områden som är verksamma i Finland som har godkänts och genomgått programmet Sustainable Travel Finland (STF) för hållbara åtgärder och val, som uppfyller kriterierna. Märket delas ut till företag som servar internationella turister. STF-märket anger den långsiktiga, planerade och konkreta utvecklingen av ansvarsfull turism. STF-märket förnyas regelbundet.

Miljön

Vi utvecklar ständig våra fartyg för att optimera energiförbrukningen och minska på mängden utsläpp. Eckerö Line har förbundit sig till det gemensamma och ambitiösa programmet för utsläppsminskning till sjöss enligt de mål som EU och IMO (International Maritime Organization, den internationella sjöfartsorganisationen) har ställt upp.

Vi är med i Green Corridor-samarbetsavtalet, som syftar till att skapa och utveckla en hållbar, miljöneutral sjöfartskorridor och resa för både passagerar- och fraktkunder mellan Helsingfors och Tallinn samt mellan hamnarna i Nordsjö och Muuga. 

Utsläpp

Vårt miljöansvar är att bekämpa klimatförändringar, värna om vatten och luft samt en sparsam förbrukning av naturresurserna. Den största hållbarhetsutmaning ur den ekologiska ansvarsvinkeln är att kunna producera den energi och el ett fartyg behöver utan fossila bränslen.

Vi utreder möjligheter att utnyttja alternativa bränslen samt batteriteknologi som energikälla. Det sker bland annat som en del av Green Corridor -projektet. I början av 2024 gick vi med i EU:s utsläppshandelssystem EU ETS, vars syfte är att minska på utsläpp av växthusgaser och uppnå klimatneutralitet. Vi betalar för koldioxidutsläppen från m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo.

Vi använder ett lågsvavligt bränsle med en svavelhalt på 0,1 procent, för att minska på utsläpp av växthusgaser. Varje fartygs utsläpp mäts och rapporteras till EU och IMO.

År 2025 var vi först i Finland med att introducera Neste MY Förnybar Diesel™ som bränsle inom den kommersiella sjöfarten. Vi ersätter en del av det fartygsbränsle som används med detta alternativ. Det kommer att minska växthusgasutsläppen från våra fartyg i Finska viken och hjälpa oss att uppfylla utsläppsreduktionskraven i FuelEU Maritime-förordningen.

Förutom valet av kvalitetsbränsle, optimerar vi fartygens hastigheter och ser till att fartygen blir bottenbehandlade, vilket direkt påverkar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen till sjöss. Med fartygens hastighetsjusteringar och tekniska förbättringar minskar vi, förutom på bränsleförbrukningen och utsläppen, även på bullret och vibrationerna samt deras påverkan på havsmiljön och sedimenten. Detta ökar dessutom på passagerarkomforten.

År 2024 genomgick m/s Finlandia en omfattande konstruktionsteknisk renovering; fartyget fick nya roder och propellerblad, vilka är optimerade för den använda traden och fartygets hastighetsprofil. Som ett resultat av detta minskade m/s Finlandias bränsleförbrukning med mer än 12 % under första halvåret 2024 jämfört med samma period 2023.

Dubbelrampsteknologin för lastning, som installerades på m/s Finbo Cargo 2023, förkortar tiden i hamnen och möjliggör lägre hastigheter till sjöss vilket leder till mindre utsläpp.

Rederier tas med i EU:s utsläppshandel

Eckerö Line har gåt med i EU:s utsläppshandelssystem EU ETS i början av 2024. Målet är en renare miljö som vi kan njuta av och även bevara för kommande generationer. Ett arbete Eckerö Line gärna deltar i. Miljövänlighet och ansvarsfullhet är globala trender inom sjöfartsbranschen.

EU ETS är EU:s utsläppshandelssystem

EU:s målsättning är att minska nettoutsläppen av växthusgaser med minst 55 % fram till 2030 och att uppnå klimatneutralitet senast 2050. EU ETS är ett centralt instrument för att nå målet. EU ETS är en förkortning av European Union Emissions Trading System, det vill säga EU:s utsläppshandelssystem. Det är världens första system för handel med utsläppsrätter och etablerades 2005. EU ETS är fortfarande i flera länder och branscher det största utsläppshandelssystemet som syftar till att reducera växthusgaser.

Sjöfarten inkluderades 2024 i EU ETS 

För närvarande omfattar EU ETS el- och värmeproduktion, energiintensiv industri och kommersiell flygtrafik inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Från och med 1.1.2024 kom sjöfarten och dess operatörer att stegvis ansluta sig till EU ETS utsläppshandelssystem, så att vi tillsammans kan uppnå EU:s klimatmål.

Sjötrafiken spelar en betydande och central roll i EU:s ekonomi. Den är en av de mest energieffektiva transportsätten och samtidigt en stor utsläppskälla för växthusgaser. Sjötransporter står för 3-4 procent av alla koldioxidutsläpp i EU och år 2021 var det mer än 124 miljoner ton (källhänvisning EU-kommissionens webbplats).

Utvidgningen av EU ETS gäller koldioxidutsläpp från alla större fartyg (bruttotonnage över 5 000 ton) oberoende av vilken flagg de seglar under. Systemet kommer att omfatta:

  • alla utsläpp från fartyg som anlöper en hamn i ett EU-land på en resa inom EU
  • 50 procent av utsläpp från fartyg vars resa börjar eller slutar utanför EU
  • alla utsläpp beaktas medan ett fartyg är förtöjt i en EU hamn

Från och med 2024 Eckerö Line kom att betala för koldioxidutsläppen från sina fartyg m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo som en del av EU:s åtgärder för att minska på utsläppen av växthusgaser och bidrar därmed till att nå klimatmålen.

För att övergången till utsläppshandelssystemet ska ske smidigt, kommer rederierna att stegvis öka på det årliga antalet utsläppsrätter de köper i förhållande till de totala utsläppen:

  • 40 procent av de rapporterade utsläppen år 2024
  • 70 procent av de rapporterade utsläppen år 2025
  • 100 procent från och med år 2026

Hur fungerar systemet?

Företag köper årligen utsläppsrätter i EU ETS handelssystemet. EU har fastställt ett tak för antalet utsläppsrätter. En tillgänglig utsläppskvot motsvarar ett ton utsläpp av koldioxid eller ett ton koldioxidekvivalent. Marknadspriset på utsläppsrätter styrs av tillgång och efterfrågan och rätterna köps på auktion.

Utsläppstaket sänks varje år för att klimatneutralitet år 2050 ska uppnås. Detta sätter press på företag att snabbare skapa åtgärder som minskar deras miljöavtryck.
Vissa företag inom sektorer som riskerar koldioxidläckage får gratis utsläppsrätter till stöd för sin konkurrenskraft och för att de inte ska flytta sin produktion utanför EU. Intäkterna från auktioneringen av utsläppsrätter används för klimat- och energiåtgärder i EU:s medlemsländer.

EU ETS omfattar till en början koldioxidutsläpp men från och med 2026 kommer även metan- och dikväveoxidutsläpp att ingå i ETS systemet.

Vad har Eckerö Line redan gjort och hur kommer EU ETS att påverka kunderna?

Eckerö Line har i många år verkat för att minska på utsläppen av växthusgaser. Vi har förbundit oss till det gemensamma och ambitiösa programmet för utsläppsminskning till sjöss enligt de mål som EU och IMO (International Maritime Organization, den internationella sjöfartsorganisationen) har ställt upp. Vi utvecklar ständig våra fartyg för att optimera energiförbrukningen och minska på mängden utsläpp. Förutom att det är bra för miljön, är det även på lång sikt positivt för företagets ekonomi.

M/s Finbo Cargo och m/s Finlandia använder ett lågsvavligt bränsle (svavelhalt på 0,1 %). Utsläppsmängderna per fartyg följs upp och mätresultaten rapporteras till EU och IMO. Även fartygens hastigheter och bottenbehandlingar påverkar bränsleförbrukningen och därmed mängden utsläpp. Därför optimeras fartygens hastigheter och bottenbehandling hör till serviceåtgärderna under dockning. M/s Finlandia använder även landström istället för fartygsmotorer som energikälla då fartyget stannar en längre tid i hamn i både Tallinn och Helsingfors.

Övergången till EU ETS utsläppshandelssystemet kommer att effektivera Eckerö Lines åtgärder för att minska på utsläppen av växthusgaser. Samma gör även FuelEU Maritime förordningen som träd i kraft år 2025. Enligt förordningen bör rederierna investera i utveckling och användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen samt ny teknik. EU ETS och FuelEU Maritime är storskaliga system och reformer i vilka Eckerö Line investerar avsevärt ekonomiskt. Det gör att man måste inkludera kostnader i resebiljetten; 1 €/fraktmeter och 2 €/passagerare på passagerarsidan.

Läs mera om EU ETS systemet på Europeiska kommissionens nätsida (på engelska).

Energi- och vattenförbrukning

Vi begränsar mängden vatten som förbrukas och ökar på energieffektiviteten med hjälp av olika tekniska lösningar. Våra ventilations- och värmesystems energianvändning utnyttjar spillvärmen från fartygets maskiner samt havsvattnets temperatur. En del av fönstren på m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo är försedda med solskyddsfilm för att minska på mängden energi som behövs för kylning.
Nattetid i Tallinns och Helsingfors hamnar är m/s Finlandia anslutet till grön landström vilket gör att dieseldrivna hjälpmotorer inte behövs för att producera den energi fartyget behöver. Grön landströmet är elektricitet producerad från förnybara energikällor.
Att använda landström är en miljöakt som förbättrar luftkvaliteten och minskar buller i hamnens omgivningar. Övergången till landström har varit en del av Twin-Port III-projektet finansierat av Europeiska Unionen, där energieffektiviteten i hamnarna bland annat förbättrades.
Inom belysning har vi gått över till energieffektiva LED lampor. Diskmaskinerna i våra restauranger är vattensparande och att byta ut spisarna mot induktionsspisar har minskat på energiförbrukningen och minimerat alstringen av spillvärme. För att minska på vattenförbrukningen ombord har automatkranar installerats i stor omfattning och toalettstolarna töms med undertryck.

Avfallshantering

Allt avfall som verksamheten genererar ombord på Eckerö koncernens fartyg sorteras. Sorterat avfall från fartygen hanteras i Estland av Green Marine avfallsanläggningen där det får nytt liv som energi. Avfall uppstår i såväl passagerarutrymmen som under fartygets drift. Vi sorterar även det avfall som uppstår i våra landfunktioner, d.v.s. hamnen, kontor och lager.
I flera olika delar av vår verksamhet minimeras den mängd avfall som genereras. I restauranger och caféer ombord strävar vi efter att alltid använda riktiga kärl och bestick för att minimera förbrukningen av engångsmaterial. Nödvändiga förpacknings- och engångsmaterial har bytts ut till ekologiska alternativ tillverkade av förnybart eller återvinningsbart material.
Vårt mål är att restaurangernas och caféernas engångsartiklar till 100 procent skulle vara tillverkade av förnybara material före 2025. I fartygsrestaurangerna använder vi biologiskt nedbrytbara servetter tillverkade i Finland av det finländska familjeföretaget Fiblon.

Fartyget har ett slutet avloppssystem. För att uppnå maximal reningsgrad lämnar vi allt avloppsvatten i land, för behandling hos lokala reningsverk. Inte en droppe av vårt avloppsvatten belastar Östersjön. Genom våra handlingar vill vi främja en aktiv utveckling för ett friskare Östersjön.

Vårt mål är att minska mängden avfall som genereras samt öka återvinningsgraden:

Ombord på m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo sorteras avfallet enligt följande:
  • brännbart avfall
  • plast
  • papper
  • kartong
  • glas
  • aluminiumburkar
  • metallskrot
  • problemavfall
  • bioavfall
  • stekfetter
  • slagvatten
  • avloppsvatten (grått och svart vatten)
  • deponiavfall, till exempel grus som samlas in från bildäck
Samarbete med olika parter sker för att minska på mängden avfall och effektivera återvinningen. År 2020 återvanns Eckerö Lines arbetskläder, som varit ur drift i mer än tio år, i samarbete med Dafecor Oy i Finland till återvunna textilier för industribehov, såsom oljeabsorption. Av överblivet tyg från den gamla kollektionen av arbetskläder tillverkades istället år 2018 i samarbete med Image Wear ca tvåhundra lakan för föreningen Helsingfors Mödrahem.

Som partner stöder Eckerö Line staden Tallinns och World Cleanup Day miljöorganisationens kampanj med fokus på att öka vetskapen om de miljöolägenheter som orsakas av cigarettfimpar kastade i naturen och samtidigt väcka diskussion för ett renare Östersjön. En betydande del av världens plastavfallsproblem härstammar från cigarettfimpar som hamnar i naturen och havens ekosystem.
Cigarettfiltret är tillverkat av en plast som kallas cellulosaacetat och som i naturen sönderfaller till giftiga mikroplaster. 50 procent av plastavfallet i Östersjön består av cigarettfilter. Eckerö Line deltar och försöker påverka fartygspassagerare att inte kasta cigarettstumpar i havet, på marken eller på gatan.

Minska på matsvinnet

År 2024 var m/s Finlandias och m/s Finbo Cargos sammanlagda passagerarmängd drygt 2 miljoner och det inhandlas mat till fartygen för mer än 4 miljoner euro årligen. Med ett stort antal passagerare och stora mängder mat leder även små bäckar av reducerat matsvinn till en stor å och på årsbasis är små förbättringar redan betydande. Vårt mål är att minska på matsvinnet med 30 procent före 2025.

För oss är välsmakande mat av hög kvalitet och hållbart tillverkad av inhemska råvaror, både viktig och värdefull. Eftersom vi värdesätter de råvaror vi använder och det arbete vi gör, liksom miljöfördelarna med ett mindre svinn, vill vi tillsammans med våra kunder göra ett försök att minska på matsvinnet.

Vi uppskattar mängden matavfall per restaurang vid varje avgång under dagen

I enlighet med den nya nya avfallslagen och -förordningen bokför vi allt livsmedelsavfall som uppstår i våra restauranger. Det inkluderar matsvinn (svinn som uppstår vid tillredning och servering och kundernas tallrikssvinn) samt icke-ätbara delar av matvaror såsom fruktskal eller kaffesump. Vi övervakar noggrant per avgång och per restaurang, allt livsmedelsavfall som genereras ombord på våra fartyg för att kunna beräkna och rapportera den totala mängden livsmedelsavfall samt även, bland annat, de huvudsakliga avfallskategorierna.

Övervakningen är förstås lagstadgad, men framför allt hjälper den oss att minska på matsvinnet genom hela kedjan, allt från upphandlingen av råvaror till servering. Ju mindre matsvinn som uppstår desto mindre är restaurangernas koldioxidavtryck. Även en liten förändring i mängden matsvinn har stor betydelse för oss på årsbasis. Om vi till exempel kan minska matsvinnet som uppstår i fartygets mäss med 10 gram per matportion per dag, betyder det 438 kg mindre mat i soporna på ett år. 

Flera steg och sätt att påverka mängden svinn

Vi kan påverka mängden svinn i flera olika skeden. Allt börjar med fartygets upphandling av mat och planeringen av de mängder mat som ska tillagas. Vi kan även påverka matsvinnet under tillagning och servering. Passagerare kan påverka det som kallas tallrikssvinn.

  • Upphandling: Vid köp av matvaror till fartyget optimerar vi mängden som skall köpas in, vi effektiverar lagerhanteringen och samarbetar med pålitliga leverantörer.
  • Tillredning:Mängden mat som tillreds i köket på m/s Finlandia för restaurangerna ombord planeras mycket noggrant. Till exempel planeras utbudet på menyn i Buffet Eckerö så att den inklusive specialdieterna, är tillräckligt omfattande men ändå inte ökar på matsvinnet. Mängden mat och matkonsumtionen övervakas både i fartygets kaféer och bufférestaurang samt även ombord på fraktfartyget m/s Finbo Cargo. Även hanteringen av råvarorna har betydelse när det gäller matsvinn. Vi kontrollerar att hanteringen är optimal. Vi satsar också på kvalitet bland arbetsredskap och i tillredningssätt, såsom långsam tillredning på låg temperatur. Köket är utrustat med bland annat vakuummaskin och köttkvarn. Med vakuummaskinen kan överlopps råvaror vakuumförpackas och till exempel frysas in istället för att slängas. Då uppstår inget svinn. Med hjälp av köttkvarnen kan kött som blivit över vid styckningen i köket, till exempel stumpar av filéerna, tas tillvara och användas bland annat i köttbullssmet som smakförstärkare. Vi håller vår personal uppdaterad med det senaste om att minska på matsvinn.
  • Servering: En tredje synvinkel på hur man motverkar matsvinn är att granska matens uppläggning och servering. Hur maten läggs upp samt storleken på serveringskärl och bestick bör tas i beaktande. Även bit- och portionsstorleken har betydelse. Vi har till exempel rett ut den ur kundens synvinkel optimala storleken på desserttårtbitarna.
  • Tallrikssvinn: I Buffet Eckerö på m/s Finlandia serverar passageraren sig själv den mängd mat som blir uppäten. I bufférestaurangen kan man alltid ta till mat om man önskar. Vi informerar om reducering av matsvinn vid buffédiskarna i Buffet Eckerö. Vi slår ihop de olika serveringslinjernas utbud när dukningens största rusning är över samt då när det är färre matgäster.
  • 30 % rabatt i kaféer: På dagens sista avgång kan man i kafeterian köpa dagens produkter med 30 % nedsatt pris. Förpackningarna är märkta med rabattklistermärke. På detta sätt minskar vi på kaféprodukternas svinn.

Människor

Kunder

Vi skulle inte finnas utan kunder: kryssningspassagerare, pendlare, konferenskunder, fraktkunder. Deras säkerhet är grunden för vår verksamhet och har högsta prioritet i vår verksamhet.

Passagerarjämställdhet är viktigt för oss och vi utvecklar tillgängligheten för våra tjänster. Tillsammans med passagerarterminaler erbjuder vi en gratis hjälptjänst för passagerare med till exempel funktionshinder, med syn- eller hörselskada eller nedsatt rörlighet på grund av ålderdom. Vi tar hänsyn till särskilda behov så bra som möjligt, allt från bokningsprocessen och förflyttningen från passagerarterminalen till fartyget, under resan och från fartyget till passagerarterminalen. Läs mera här.

Målet är Östersjöns bästa service: Vi mäter kundupplevelsen

Det är naturligtvis viktigt för oss att våra kunder trivs ombord på våra fartyg. Vårt mål är att vara det trivsammaste fartyget på Tallinn rutten och att vi har den bästa servicen på Östersjön.

Vi mäter kundupplevelsen med det internationellt använda NPS (Net Promoter Score) och följer noggrant upp den kundfeedback vi får dagligen under varje avgång. Vi är glada att kunna betjäna kunden så bra som möjligt.

Eckerö Line har rankats mycket bra i den senaste kundindexundersökningen, som mäter finländska företags kundupplevelse och kundlojalitet i åtta olika branscher. Undersökningen genomförs årligen.

Vår kundupplevelse valdes till den bästa i Finska viken i Kundindex 2023-studien. Med vår kundupplevelse rankades vi fyra och som enda rederi bland de tio bästa finska företagen.

Eckerö Line rankades också först i EPSI Ratings undersökning av finländska passagerares kundnöjdhet i fartygstrafiken mellan Finland och Estland 2023. Resultatet är en del av en branschundersökning relaterad till fartygsresor, som kartlade kundupplevelsen och nöjdheten hos rederier som verkar mellan Finland. samt Estland och Finland och Sverige (inklusive Åland). EPSI Rating är en ideell och oberoende akademisk organisation.

Personal

Våra värderingar som vägleder vår personal är arbetsglädje, rättvisa att göra och se framåt. Vi har kontinuerligt arbetat tillsammans för att utveckla företagskulturen och ledningen och vårt mål är att vara Östersjöns bästa arbetsplats. Våra medarbetare är jämställda och vi främjar jämställdhet i arbetslivet målmedvetet och systematiskt. Vi har en jämställdhetspolicy och principen om likabehandling. Våra medarbetare har samma möjligheter vad gäller lön, anställningsvillkor och möjligheter till avancemang.

Vi har nolltolerans mot diskriminering, mobbning och olämpligt beteende.Våra anställda har också möjlighet att upprätthålla och fördjupa sina yrkeskunskaper. Förutom att ta hänsyn till personlig utvecklingsbehov, organiserar arbetsgivaren också regelbundet utbildning och coachning. Arbetarskyddet fungerar både i land och på fartyg och syftar till att förbättra arbetsmiljön och arbetsförhållandena, att skydda och bibehålla arbetarnas arbetsförmåga samt att förhindra olycksfall i arbetet.

Hälsofrämjande ledarskap

Ett företag behöver framför allt kompetenta och motiverade medarbetare för att driva verksamheten. Arbetsgemenskapens värderingar omfattar likabehandling, rättvisa, tolerans och ansvar och dessa gäller på samma sätt för alla anställda, både förmän och andra. En balanserad och jämställd arbetsgemenskap har stor betydelse för allas psykiska och fysiska välbefinnande och till att upprätthålla arbetsförmågan.

Eckerö Line har länge arbetat för en aktiv och förebyggande hälsoledning. Vi har även utvecklat former för samverkan mellan personal och arbetsgivare samt verktyg för att främja välbefinnande i arbetet och utveckla en arbetskultur.

Under årens lopp har vi deltagit i många olika hälsokampanjer och -program, såsom Sjömansservicebyrån SSB:s hälsoprogram för sjömän vars syfte är att stödja och uppmuntra till en hälsosam och aktiv livsstil. Ombord på fartygen satsar vi på hälsofrämjande verksamhet, som att erbjuda hälsosam och näringsrik mat samt underhålla gym ombord.

Psykiska utmaningar är en växande trend i arbetslivet. Under de senaste åren har vi alltmer fokuserat på och gjort insatser för att stödja psykisk hälsa. Stämningen och kulturen på arbetsplatsen kan ha en stor inverkan på medarbetarnas mentala hälsa och välbefinnande. Även om debatten om psykisk ohälsa har kommit igång på senare år kan stigmat kring psykiska problem fortfarande hindra anställda från att söka hjälp eller prata öppet om sina problem.

Med hjälp av olika samarbetspartners erbjuder vi våra anställda psykologiskt diskussionsstöd med låg tröskel inför olika livs- eller arbetssituationer. Vi strävar efter att erbjuda stöd innan utmaningarna blir till problem. Tjänsterna är anonyma och omfattar videomöten ansikte mot ansikte med en professionell person online eller via en app, oavsett tid och plats.

Genom att erbjuda alla våra anställda resurser och stödtjänster för att främja psykiskt välbefinnande skapar vi som arbetsgivare lika möjligheter för alla att lyckas på arbetsplatsen. Detta kan attrahera och hålla kvar en mångsidig arbetsstyrka och främja mångfald.

Chefernas aktiva engagemang för (psykisk) hälsa och inkludering sänder ett starkt budskap till hela organisationen. Vi vill skapa en kultur som stöder mångfald och inkludering samt en säker och sporrande miljö där varje anställd känner sig uppskattad och accepterad som en del av arbetsgemenskapen.

Vi har Great Place to Work certifikat

Vår personals arbetsförmåga, såväl som dess underhåll och support, är en viktig del av både psykiskt och fysiskt välbefinnande på jobbet och i slutändan även av företagets verksamhet. Välbefinnandet i arbetet syns bland annat som lägre sjukfrånvaro och i den genomsnittliga pensionsåldern. Vi investerar i förebyggande arbetshälsa och vi har utvecklat sätt och verktyg för interaktion mellan anställda och arbetsgivare om välbefinnandet på jobbet, främjande av det och den allmänna utvecklingen av arbetskulturen.

Det har bevisats att det är bra för oss att arbeta, vilket bevisas av att Eckerö Line har haft Great Place to Work-certifikatet sedan 2018. GPTW-certifikatet baseras på en årlig personalundersökning som mäter medarbetarnas erfarenhet. Baserat på resultaten från den senaste GPTW-undersökningen (2023) värdesätter våra medarbetare särskilt jämställdhet, rättvis behandling, upplevelsen av betydelsen och meningen med sitt eget arbete och det faktum att de kan vara sig själva på arbetsplatsen och de är stolta över deras arbete och deras arbetsplats.

Vi tror att en välmående personal gör mera ansvarsfulla val i sitt dagliga arbete, och det återspeglas i kundmöten och kundupplevelse.

Samhället: läroinrättningar och myndigheter

Vi har haft ett långsiktigt utbildningssamarbete med läroinrättningar som främst är relaterade till vår bransch och verksamhet, som till exempel läroanstalter inom turism och sjöfart. 2020 utsågs Eckerö Line till årets partnerföretag av yrkeshögskolan Haaga-Helia. Vi har erbjudit studenter från Haaga-Helia praktikplatser och en möjlighet att få arbetslivserfarenhet, och samtidigt har vi genom gemensamma projekt producerat aktuell och ny information om vår verksamhet. Överlag är Eckerö Line den första arbetsplatsen för många ungdomar och det är viktigt för oss att vi kan ge dem en bra start och god råd på vägen samt fungera som en föredömlig handledare för arbetslivet generellt.

Vi är glada över att vi kan hjälpa till att öka antalet experter inom den finska turism- och serviceindustrin och fördjupa kompetensen.

Vår verksamhet baseras i väsentlig grad på samarbete med olika myndigheter, såsom Gränsbevakningsväsendet och inrikesministeriet, polisen, transport- och kommunikationsverket Traficom och kommunikationsministeriet. Vi strävar efter ett så proaktivt samarbete som möjligt för att kunna påverka, inte bara smidigheten i samarbetet och våra egna handlingar, utan också den samhälleliga förståelsen för rederiernas betydelse.

Sjöfarten är ett samarbete som gynnar hela Finland. Med våra logistiktransporter håller vi det finska samhället operativt och en smidig drift är en viktig del av vårt lands försörjningsberedskap. I en krissituation tryggas kontakten till den övriga världen av fartyg som seglar under finsk flagg och med en finsk besättning som känner till förhållandena.

Sätt att agera

Ekonomisk hållbarhet

Ekonomisk hållbarhet börjar med arbete och det faktum att verksamheten är lönsam. Eckerö Line sysselsätter totalt mer än 550 personer i Finland och Estland. Eckerö Line har tilldelats Nyckelflaggan märket för finländskt arbete och genom att köpa en färjebiljett stöder passageraren därför sysselsättning direkt.

Vår verksamhet har direkta effekter och spridningseffekter på flera finska och estniska företag även utanför vår bransch. 2023 var vår totala passagerarvolym äver 2 miljoner och passagerarnas konsumtionsbeteende både till sjöss och i land påverkar lokala företag och människor. Våra passagerare använder till exempel destinationsorternas restaurangservice och kollektivtrafik.

Vi är öppna för samarbete med olika aktörer till exempel hamnarna i Helsingfors och Tallinn, rese- och evenemangsarrangörer och lokala läroanstalter, och vi utvecklar våra befintliga samarbeten för ständigt föränderliga behov och situationer. Vi hoppas kunna befrämja ett mångsidigt lokalt företagande och entreprenörskap.

Kommunikation och marknadsföring

Vi strävar efter en informativ, öppen och ansvarsfull kommunikation som tjänar vår mångsidiga kundbas. Våra hållbarhetsteman har antecknats i vår kommunikationsplan. Vi introducerar dessa teman enligt vår flerkanalsstrategi, via våra kommunikationskanaler.

Vår marknadsföring baseras på lagstiftning och etiska spelregler, såsom den internationella handelskammaren ICC:s (International Chamber of Commerce) regler för marknadsföring. I vår marknadsföring vill vi stå för vårt ord och vara uppriktiga samt uppmärksamt lyssna på kunden.

Samarbetspartners och upphandlingar

Vi på Eckerö Line vill vara en pålitlig partner för alla leverantörer och investera i långsiktiga partnerskap. Vi vill också att våra leverantörer och partners ska följa samma etiska principer som vi följer.

Vid upphandling följer vi hållbarhetsprincipen. Vi gör ansvarsfulla och hållbara val vid upphandling, och vi uppmanar även våra leverantörer att agera öppet och ansvarsfullt. Vår upphandling styrs av företagets officiella direktiv för upphandling och inköp, samt av koncernens etiska riktlinjer för leverantörer. Dessa hjälper till att säkerställa att inköpsprocesserna genom hela vår organisation håller hög kvalitet och är ansvarsfulla.

Vid upphandling är vårt sätt att agera transparent, rättvist och ansvarsfullt. Vi följer de lagar och regler som gäller vid upphandling. Väsentliga lagar är till exempel beställaransvarslagen, mervärdesskattelagen, tullbestämmelser, punktskattelagen och livsmedelslagen. När det gäller mat, tjänster och konsumtionsvaror gynnar vi lokala leverantörer och tillverkare. Vi föredrar miljömärkta produkter och material. Vi beaktar våra inköps livscykel och strävar efter att reparera hellre än köpa nytt. Vi återvinner kasserade produkter och material. Plastpåsarna som används ombord på fartygen är gjorda av 90 % återvinningsmaterial.

Vår upphandlingspolicy och våra kvalitetskrav

Inhemskt och säsongstänkande

Vi föredrar alltid inhemska och lokalt producerade produkter när det är ändamålsenligt och ekonomiskt rimligt. Vi väljer råvaror och skapar matrecept till våra restauranger med skördesäsongerna i åtanke. Säsongens inslag framträder tydligt i t.ex. Buffet Eckerös meny som ändras sex gånger om året.

Hållbar fisk

Vi inhandlar fiskprodukter och skaldjur endast av ansvarsfulla leverantörer och från hållbara fiskbestånd. Vi prioriterar MSC-certifierade produkter och vi köper alltid certifierade räkor, sill, tonfisk och torsk. Vi har gått över till att använda finländsk havsodlad regnbågslax istället för norsk lax.

Köttets och mjölkprodukternas ursprung

Största delen av det kött och de förädlade köttprodukterna vi använder kommer från ansvarsfulla finländska uppfödare. Beträffande mejeriprodukter prioriterar vi inhemska råvaror och samarbetar med det finländska mjölkbolaget Valio. Vår partihandelsaffär har förbundit sig att avstå från ägg från höns i inredda burar innan slutet av år 2025.

Stegvis mot eko -programmet

Vi prioriterar ekologiska produkter och är med i Stegvis mot eko -programmet. Bryggkaffet som serveras ombord är Meiras Kulta Katriina ekologiska kaffe och till frukost serverar vi ekologisk havregrynsgröt. M/s Finlandia har nått steg fyra i Stegvis mot eko -klassificeringen och m/s Finbo Cargo steg två.

Engångsartiklar

Vi minimerar användningen av engångsartiklar och i våra restauranger strävar vi alltid efter att använda riktiga kärl. Nödvändiga mat- och livsmedelsförpackningar har ersatts av ekologiska alternativ tillverkade av förnybara eller återvunna material. I fartygsrestauranger använder vi också biologiskt nedbrytbara servetter tillverkade i Finland av det finska familjeföretaget Fiblon.

Tjänster och produktion

När det gäller tjänster och utkontraktering av arbete övervakar vi att kraven i beställaransvarslagen fylls. De dokument som krävs enligt beställaransvarslagen, begär vi före samarbetet inleds och regelbundet medan det pågår.

När vi producerar fartygstjänster och evenemang gynnar vi lokala partners och strävar efter en året-runt upphandling av tjänster. Vi riktar också efterfrågan ytterom högsäsong och uppmuntrar våra kunder att förlänga sin vistelse.

Ekonomisk hållbarhet

Ekonomisk hållbarhet börjar med arbete och det faktum att verksamheten är lönsam. Eckerö Line sysselsätter totalt mer än 400 personer i Finland och Estland. Eckerö Line har tilldelats Nyckelflaggan märket för finländskt arbete och genom att köpa en färjebiljett stöder passageraren därför sysselsättning direkt.

Vår verksamhet har direkta effekter och spridningseffekter på flera finska och estniska företag även utanför vår bransch. 2019 var vår totala passagerarvolym cirka 1,9 miljoner och passagerarnas konsumtionsbeteende både till sjöss och i land påverkar lokala företag och människor. Våra passagerare använder till exempel destinationsorternas restaurangservice och kollektivtrafik.

Vi är öppna för samarbete med olika aktörer till exempel hamnarna i Helsingfors och Tallinn, rese- och evenemangsarrangörer och lokala läroanstalter, och vi utvecklar våra befintliga samarbeten för ständigt föränderliga behov och situationer. Vi hoppas kunna befrämja ett mångsidigt lokalt företagande och entreprenörskap.

Kommunikation och marknadsföring

Vi strävar efter en informativ, öppen och ansvarsfull kommunikation som tjänar vår mångsidiga kundbas. Våra hållbarhetsteman har antecknats i innehållsproduktionens årsklocka. Vi introducerar dessa teman som planerat, och enligt vår flerkanalsstrategi, via våra kommunikationskanaler.

Vår marknadsföring baseras på lagstiftning och etiska spelregler, såsom den internationella handelskammaren ICC:s (International Chamber of Commerce) regler för marknadsföring. I vår marknadsföring vill vi stå för vårt ord och vara uppriktiga samt uppmärksamt lyssna på kunden.

Samarbetspartners och upphandlingar

Vi på Eckerö Line vill vara en pålitlig partner för alla leverantörer och investera i långsiktiga partnerskap. Vi vill också att våra leverantörer och partners ska följa samma etiska principer som vi följer.

Vid upphandling följer vi hållbarhetsprincipen. Vi gör ansvarsfulla och hållbara val vid upphandling, och vi uppmanar även våra leverantörer att agera öppet och ansvarsfullt. Vår upphandling styrs av företagets officiella direktiv för upphandling och inköp, samt av koncernens etiska riktlinjer för leverantörer. Dessa hjälper till att säkerställa att inköpsprocesserna genom hela vår organisation håller hög kvalitet och är ansvarsfulla.

Vid upphandling är vårt sätt att agera transparent, rättvist och ansvarsfullt. Vi följer de lagar och regler som gäller vid upphandling. Väsentliga lagar är till exempel beställaransvarslagen, mervärdesskattelagen, tullbestämmelser, punktskattelagen och livsmedelslagen. När det gäller mat, tjänster och konsumtionsvaror gynnar vi lokala leverantörer och tillverkare. Vi föredrar miljömärkta produkter och material. Vi beaktar våra inköps livscykel och strävar efter att reparera hellre än köpa nytt. Vi återvinner kasserade produkter och material. De plastpåsar som används på fartygen består till 90 % av återvunnet material.

Vår upphandlingspolicy och våra kvalitetskrav

Inhemskt och säsongstänkande

Vi föredrar alltid inhemska och lokalt producerade produkter när det är ändamålsenligt och ekonomiskt rimligt. Vi väljer råvaror och skapar matrecept till våra restauranger med skördesäsongerna i åtanke. Säsongens inslag framträder tydligt i t.ex. Buffet Eckerös meny som ändras sex gånger om året.

Hållbar fisk

Vi inhandlar fiskprodukter och skaldjur endast av ansvarsfulla leverantörer och från hållbara fiskbestånd. Vi prioriterar MSC-certifierade produkter och vi köper alltid certifierade räkor, sill, tonfisk och torsk. Vi har övergått till att använda finsk, havsodlad regnbåge istället för norsk lax.

Köttets och mjölkprodukternas ursprung

Största delen av det kött och de förädlade köttprodukterna vi använder kommer från ansvarsfulla finländska uppfödare. Beträffande mejeriprodukter prioriterar vi inhemska råvaror och samarbetar med det finländska mjölkbolaget Valio. Vår partihandelsaffär har förbundit sig att avstå från ägg från höns i inredda burar innan slutet av år 2025.

Stegvis mot eko -programmet

Vi prioriterar ekologiska produkter och är med i Stegvis mot eko -programmet. Bryggkaffet som serveras ombord är Meiras Kulta Katriina ekologiska kaffe och till frukost serverar vi ekologisk havregrynsgröt. m/s Finlandia har nått steg fyra i Stegvis mot eko -klassificeringen och m/s Finbo Cargo steg två.

Engångsartiklar

Vi minimerar användningen av engångsartiklar och i våra restauranger strävar vi alltid efter att använda riktiga kärl. Nödvändiga mat- och livsmedelsförpackningar har ersatts av ekologiska alternativ tillverkade av förnybara eller återvunna material. I fartygsrestauranger använder vi också biologiskt nedbrytbara servetter tillverkade i Finland av det finska familjeföretaget Fiblon.

Tjänster och produktion

När det gäller tjänster och utkontraktering av arbete övervakar vi att kraven i beställaransvarslagen fylls. De dokument som krävs enligt beställaransvarslagen, begär vi före samarbetet inleds och regelbundet medan det pågår.

När vi producerar fartygstjänster och evenemang gynnar vi lokala partners och strävar efter en året-runt upphandling av tjänster. Vi riktar också efterfrågan ytterom högsäsong och uppmuntrar våra kunder att förlänga sin vistelse.

Säkerhet

Nya räddningsflottar installerades när m/s Finlandia var på varvet i januari 2019.

Grundpelarna för säkerhet i fartygsrelaterad verksamhet har definierats i det internationella SOLAS generalavtalet om sjösäkerhet (International Convention for the Safety of Life at Sea). Vårt praktiska säkerhetsarbete styrs av både ISM (International Safety Management) och ISO14001 (Environmental Management System). Detaljerade säkerhetsplaner har upprättats för m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo. Målet är att fartygen ska vara säkra för passagerare och fartygspersonal, för egendom och last samt för miljön. Målet stöds av markverksamheten i våra kontor i Helsingfors, Tallinn och Mariehamn. Medan fartygen är i trafik är de föremål för kontinuerlig övervakning och underhåll. De besöker varvet vartannat år.

Personalen ombord utbildas för nödsituationer med obligatoriska veckovisa övningar och alla har en väldefinierad säkerhetsfunktion. Ett antal övningar och inspektioner genomförs också årligen tillsammans med olika myndigheter. Övningarnas tyngdpunkt ligger på säkerhet och berör fartygets skick, personalens kompetens och kundvägledning. Säkerhet är alltid vår prioritet.

Exceptionella situationer, så som COVID19, skapar också egna säkerhetsutmaningar. Vi vill säkerställa att reseupplevelsen för våra kunder är så trygg som möjligt samt att arbetsmiljön är trygg för hela personalen.