Tillgänglighet och assistanstjänst
Vi vill befrämja förutsättningar för tillgängligt resande. Se våra tillganglighetsvillkor här. Läs nedan våra ingående anvisningar.
Meddela på förhand om funktionshinder, personlig assistent eller assistanshund
Vänligen meddela i bokningsskedet om funktionshinder samt eventuell personlig assistent eller assistanshund som reser med dig. Vid bokning på nätet, på sidan om Passagerarinformation, kryssa för rutan för ”Passagerare med rörelsehinder” och precisera ditt funktionshinder i fältet ”Rörelsehinder”. De uppgifter du matar in sparas i passagerarlistan och är viktig information för oss, med hjälp av den kan vi förbereda oss för ditt assistansbehov ombord.
När du stiger ombord, rekommenderar vi att du anmäler dig hos m/s Finlandias personal i informationen på däck 6.
Assistanstjänst
Assistanstjänst erbjuds både i Västra terminalen i Helsingfors och i A-terminalen i Tallinn. Terminalernas assistanstjänst är till för passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet på grund av skada, med syn- eller hörselnedsättning, med tillfälligt begränsad rörelseförmåga eller på grund av hög ålder och andra som behöver assistans med ombordstigning och avstigning. Tjänsten är gratis.
Kontakta vår försäljningsavdelning separat eller din resebyrå minst 48 timmar före avresan angående ditt behov av assistans. Meddela oss samtidigt om du använder en rullstol eller andra hjälpmedel och om du åtföljs av en personlig assistent eller assistanshund på din resa.
Boka assistanstjänsten av vår försäljningsavdelning. Assistanstjänsten är en tjänst enligt EU-förordning nr 01177/2010 (på finska) om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och inre vattenvägar.
Anmäl dig hos assistanstjänsten i terminalen
Anländ till terminalen i god tid och uppsök anropsplatsen som i Västra terminalen 2 i Helsingfors finns framför kiosken, genast vid ingången. Positionen hittas även på kartan (på engelska). I A-terminalen i Tallinn ligger anropsplatsen vid info-disken, mittemot Eckerö Lines check-in.
Den på förhand reserverade assistenten anländer efter anropet och hjälper därefter till vid check-in samt följer med ombord. Ankommande passagerare följs från fartyget till anropsplatsen.
Hjälp med bagaget
Assistanstjänsten hjälper även till med bagaget. Det gäller högst två resväskor eller dylika, vars sammanlagda vikt är max 35 kg. Om det finns mera bagage måste man själv ordna med bärhjälp av t.ex. resekamrat eller personlig assistent.
Terminalerna
Både Västra terminalen i Helsingfors och A-terminalen i Tallinn är tillgängliga. Personalen i terminalen ger vid behov mera information om var hissarna finns och om tillgänglig passage till och från fartyget.
Ombord på m/s Finlandia
Information om tryggt resande i form av en broschyr finns vid fartygets infodisk på däck 6 samt i hytterna. Kontakta fartygets personal om du vill ha mera information om säkerheten under resan.
Under en eventuella specialsituation informerar fartygets personal om vad som har hänt och hur man ska handla. Ifall du har nedsatt hörsel, kommer personalen med hjälp av bilderna och texterna i broschyren att berätta hur du ska agera i situationen.
För att främja tillgänglighet ombord har till exempel följande faktorer beaktats:
- Hissarna går mellan våningarna 3–8. Soldäcket på däck 9 nås med hissen i fartygets för, bredvid den gröna trappan.
- I samband med kundtoaletterna på däck 7 och 8 finns även tillgängliga toaletter.
- Vi har specialhytter för passagerare med funktionsnedsättning och alla restauranger är tillgängliga.
- Vi har försett ytor med kontrasteffekt för att göra det lättare att upptäcka nivåskillnader och ökat på mängden räcken och tillgänglighet i fartygets korridorer och passager. Observera dock att det tidvis kan uppstå trängsel ombord. I inredningen strävar vi efter att beakta belysningen och dämpa ekot. Andelen oparfymerade tvättmedel ökas där det är möjligt.
- I buffén är specialdieter markerade intill rätterna (för noggrannare information om allergier, vänligen fråga personalen).
- Vänligen observera att vissa av fartygets dörrar är tyngre än vanligt eller utrustade med tröskel på grund av fartygets säkerhetsbestämmelser.
Fraktfartyget Finbo Cargo
Lastfartyget Finbo Cargo trafikerar på rutten Nordsjö–Muuga och tar ombord endast passagerare med bil. På grund av sin konstruktion är lastfartyget inte ett tillgängligt fartyg och assistanstjänster erbjuds inte i Nordsjö hamn. Vi rekommendera inte m/s Finbo Cargo för personer med funktionsnedsättning.