Välkommen, det här är företaget Eckerö Line Ab Oy:s tillgänglighetsutlåtande
Utlåtandet gäller webbplatsen www.eckeroline.fi och har upprättats / uppdaterats 17.01.2024.
Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation.
Tillgänglighetsstatus
Den digitala tjänsten uppfyller delvis de kritiska tillgänglighetskraven.
Ej tillgängligt innehåll
Webbplatsen uppfyller ännu inte alla kraven.
Möjlig att uppfatta: Brister i alt-text
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbplatsen innehåller bilder, länkar och bilder med länkar som saknar textalternativ. Som till exempel sociala medier -ikoner i sidfoten, hotellens tilläggsbilder, hotellens filtreringsknappar.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 1.1.1 Innehåll som inte är text.
Möjlig att uppfatta: Video saknar syntolkning
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbsidan med produktkategorier innehåller en instruktionsvideo som saknar syntolkning.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 1.2.5 Ljudbeskrivning (förinspelad).
Möjlig att uppfatta: Anmärkningar på anpassningsbarhet
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbsidan har semantiska brister, till exempel saknas h1-rubriker. Fälten i formulär saknar fieldset eller legend element. Vid inloggning är autocomplete avstängt. Webbplatsen har tabell-liknande element som inte är egentliga tabeller. Det finns brister i rubrikstrukturerna.
Webbplatsens layout består till stor del av två kolumner. Detta leder till många semantiska problem eftersom en skärmläsare först läser den högra kolumnen och sedan den vänstra.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 1.3.1 Information och relationer
- 1.3.2 Meningsfull ordning
Möjlig att uppfatta: Flera färgkontrastproblem och saker uttryckta endast med färg
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Kontrastskillnaderna är många. Till exempel inom navigering, länkar, kundvagn, egen information, sökfunktion och kundresan för hotellresor. För den som använder tangentbordet har många element fokusområden som antingen är svåra att upptäcka eller så saknas de helt, så som länkarnas fokusmarkeringar i sidfoten, Stäng-knappen i mobilnavigeringen, Visa mängd -knappen i produktkategorin och sökfältet.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 1.4.1 Användning av färger.
- 1.4.3 Kontrast (minimum).
- 1.4.11 Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik (inofficiell översättning).
- 1.4.5 Text i form av bild.
Hanterbar: Banner-element kan inte stoppas
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbplatsen har under högsäsonger en videobanner som inte går att stoppa. Detta element är inte alltid synligt, men då det används är det bra för användarna att veta att bannern finns där.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 2.2.2 Paus, stopp, dölj.
Hanterbar: Tangentbordsproblem
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbplatsen har element som inte går att komma åt med tangentbordet, man kan till exempel inte välja navigeringsknappen Stäng, mobilmenyn, destination eller returdatum i kundresan för en hotellkryssning. Med Firefox fastnar man i startsidans bildspel nedanför kundresan när man använder tangentbordet.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 2.1.1 Tangentbord.
- 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla.
Hanterbar: Anmärkningar på navigering
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Knappen Skip to content finns men är inte semantiskt det första elementet. På den finska sidan är knappen på engelska. Det finns flera namnlappar som inte är beskrivande, så som logotyp med länk, kundvagn. I mobilmenyn är surfordningen inte logisk för en skärmläsare eller tangentbordsanvändare, ordningen hoppar eller fokus ändras mitt i menybläddringen från menyn till underliggande sida.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll.
- 2.4.3 Fokusordning.
- 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter.
- 2.4.7 Synligt fokus.
- 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget).
- 2.5.3 Se till att text på knappar och kontroller överensstämmer med maskinläsbara etiketter (inofficiell översättning).
Begriplig: Felmeddelanden
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Formulär har felmeddelanden som inte har översatts till finska, eller så har inmatningsfelet inte kopplats till fältet. Formulärens korrigeringsförslag saknas eller är ofullständiga. När du lägger till produkter i kundvagnen på produktkategorisidan, läses inte statusmeddelandet av skärmläsaren. Sökfältet saknar en synlig etikett.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 3.3.1 Identifiering av fel.
- 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner.
- 3.1.2 Språk för del av sida.
- 3.3.3 Förslag vid felhantering.
Robust: Brister i upptäckten av inmatningsfel
Otillgängligt innehåll och dess brister:
Webbplatsen har inmatningsfel, statusmeddelanden och element som antingen inte visas för skärmläsaren eller har till exempel endast färg för att indikera viss status. Det fanns flera anmärkningar i båtresans och hotellkryssningens kundresa.
Tillgänglighetskraven som inte uppfylls:
- 4.1.2 Namn, roll, värde.
- 4.1.3 Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus (inofficiell översättning).
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, vänligen ge först respons till oss d.v.s. webbplatsens administratör. Du får svar inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du fått, eller om du inte har fått svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats beskrivs noggrant hur du kan göra anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
[email protected]
telefonnummer växeln 029 534 5000