Eckerö Line ja muut varustamot EU ETS -päästökaupan piiriin 1.1.24 alkaen

Eckerö Line liittyy vuoden 2024 alusta EU:n päästökauppajärjestelmään EU ETSiin. Tähtäimessä on puhtaampi ympäristö, josta voimme nauttia ja jonka säilyttää myös jälkipolvillemme. Tässä työssä Eckerö Line on ilolla mukana. Ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus ovat merenkulkualan maailmanlaajuisia trendejä.

EU ETS eli EU:n päästökauppajärjestelmä

EU:n tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2050 mennessä. EU ETS on keskeinen väline tavoitteeseen  pääsemisessä. EU ETS on lyhennys sanoista European Union Emissions Trading System eli EU:n päästökauppajärjestelmä. Se on maailman ensimmäinen päästökauppajärjestelmä ja se perustettiin vuonna 2005. EU ETS on edelleen useissa maissa ja aloilla suurin kasvihuonekaasujen vähentämiseen tähtäävä päästökauppajärjestelmä.

Merenkulku EU ETSiin 1.1.2024 alkaen

Tällä hetkellä EU ETS kattaa sähkön- ja lämmöntuotannon, energiaintensiivisen teollisuuden alat ja Euroopan talousalueen sisäisen kaupallisen lentoliikenteen. Merenkulku ja sen toimijat liittyvät asteittain 1.1.2024 alkaen osaksi EU ETS -päästökauppajärjestelmää, jotta yhdessä saavutamme EU:n ilmastotavoitteet.

Meriliikenteellä on merkittävä ja keskeinen rooli EU:n taloudessa. Se on yksi energiatehokkaimmista liikennemuodoista ja samalla suuri kasvihuonekaasujen päästölähde. EU:n kaikista hiilidioksidipäästöistä meriliikenteen osuus on 3–4 prosenttia: vuonna 2021 tämä oli yli 124 miljoonaa tonnia (lähde: EU komission verkkosivut).

EU ETSin laajentuminen koskee suurten alusten (bruttovetoisuus yli 5 000 tonnia) hiilidioksidipäästöjä riippumatta siitä, minkä lipun alla ne purjehtivat. Järjestelmään piiriin tulevat:

  • kaikki päästöt aluksista, jotka pysähtyvät EU-maan satamassa EU:n sisäisellä matkalla,
  • 50 prosenttia päästöistä, kun aluksen matka alkaa EU:n ulkopuolelta tai päättyy EU:n ulkopuolelle,
  • kaikki päästöt huomioidaan, kun alus on ankkuroitunut EU-satamaan.

Vuoden 2024 alusta lähtien Eckerö Line maksaa alustensa m/s Finlandian ja m/s Finbo Cargon hiilidioksidipäästöistä osana EU:n kasvihuonekaasupäästöjen vähennystoimia ja on omalta osaltaan myötävaikuttamassa ilmastotavoitteisiin pääsemisessä.

Jotta liittyminen päästökauppajärjestelmään olisi sujuvaa, varustamot lisäävät vuosittain ostamiensa päästöoikeuksien määrää suhteessa kokonaispäästöihin:

  • 40 prosenttia raportoiduista päästöistä vuonna 2024,
  • 70 prosenttia vuonna 2025,
  • 100 prosenttia vuodesta 2026 eteenpäin

Miten järjestelmä toimii?

Yritykset hankkivat vuosittain päästöoikeuksia EU ETS -kauppajärjestelmässä. Päästöoikeudet on rajoitettu EU:n vahvistamalle enimmäistasolle. Yksi ostettava päästökiintiö vastaa yhtä tonnia hiilidioksidipäästöjä tai hiiltä vastaavaa päästötonnia. Päästöoikeuksien hinta määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan ja oikeuksia ostetaan huutokaupalla.

Päästöjen enimmäistasoa alennetaan joka vuosi, jotta vuoden 2050 ilmastoneutraalius saavutetaan. Tämä asettaa yrityksille painetta luoda nopeammin toimia, jotka pienentävät niiden ympäristöjalanjälkeä. 
Osa hiilivuodolle alttiiden alojen yrityksiä saa päästöoikeuksia maksutta, jotta niiden kilpailukyky säilyy eivätkä ne siirrä tuotantoa EU:n ulkopuolelle. Päästöoikeuksien huutokaupasta saatavia varoja käytetään EU:n jäsenmaiden ilmasto- ja energiatoimiin.

EU ETS koskee alkuvaiheessa hiilidioksidipäästöjä ja vuodesta 2026 alkaen metaani- ja dityppioksidipäästöjä. Nämä sisällytetään ETS-järjestelmään.

Mitä Eckerö Linella on tehty ja miten EU ETS vaikuttaa asiakkaisiin?

Eckerö Linella on vuosia toimittu kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Olemme sitoutuneet merenkulkualan yhteiseen ja kunnianhimoiseen päästöjenvähennysohjelmaan EU:n ja IMO:n (International Maritime Organization, Kansainvälinen merenkulkujärjestö) asettamien tavoitteiden mukaisesti. Kehitämme jatkuvasti alustemme ominaisuuksia energiankulutuksen optimoimiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Se on paitsi ympäristön etu, pitkällä tähtäimellä myös yrityksen talouden kannalta positiivista.

M/s Finbo Cargo ja m/s Finlandia käyttävät vähärikkistä (rikkipitoisuus 0,1 %) polttoainetta ja päästöjen määrää seurataan aluskohtaisesti. Mittaustuloksista raportoidaan EU:lle ja IMO:lle. Alusten ajonopeudella ja laivojen pohjakäsittelyillä on oma vaikutuksensa polttoaineen kulutukseen ja siten päästöihin. Siksi nopeuksia optimoidaan ja pohjakäsittelyt kuuluvat telakointien aikana tehtyihin huoltotoimiin. M/s Finlandia käyttää myös Tallinnan ja Helsingin satamissa pidempään viipyessään energian tuottamiseksi maasähköä eikä laivan moottoreita.

Siirtyminen EU ETS -päästökauppajärjestelmään 1.1.2024 tehostaa Eckerö Linen toimia kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Niin tekee myös vuonna 2025 voimaan astuva Fuel EU Maritime -asetus: varustamot investoivat vähähiilisen ja uusiutuvan polttoaineen kehittämiseen, käyttöön sekä uuteen tekniikkaan. EU ETS ja Fuel EU Maritime ovat mittaluokaltaan järjestelmiä ja uudistuksia, joihin Eckerö Line panostaa taloudellisesti merkittävästi. Ne aiheuttavat tarpeen sisällyttää kustannuksia matkalipun hintaan.

Lue lisää EU ETS -järjestelmästä Euroopan komission verkkosivuilta sekä Suomen Varustamoiden verkkosivuilta