Eckerö Line lisää rahtiliiketoimintaansa Vuosaaren satamassa

Uusi rekkaramppi mahdollistaa vuorojen lisäämisen Helsinki-Tallinna-reitillä

Vuosaaren sataman uusi rekkaramppi on valmistunut. Helsingin Sataman rakennuttaman rampin valmistumisen ansiosta Eckerö Line lisää yhden vuoron päivässä Vuosaaresta Tallinnan Muugaan ja takaisin Finbo Cargolla. Eckerö Line liikennöi nyt Helsinki-Tallinna-reitillä jopa 12 lähtöä päivässä. Yli 60 % yhtiön kuljettamasta rahdista kulkee nyt Vuosaaren sataman kautta.

Eckerö Linen rahtiliiketoiminta on ollut vakaassa kasvussa viime vuodet. Yhtiön markkinaosuus on vahvistunut ja Eckerö Line on tällä hetkellä toiseksi suurin laivayhtiö Suomen huoltovarmuudenkin kannalta keskeisellä Helsinki-Tallinna -reitillä.

”Olen tyytyväinen, että voimme laivayhtiönä kantaa vastuumme Helsingin keskusta-alueen liikenteen toimivuudesta ja ohjata omalta osaltamme rekkaliikenteen kasvua kaupungin keskustasta Vuosaareen. Eckerö Line on ainoa laivayhtiö, joka vie yli 60 % rekkaliikenteestään ja myös osan henkilöautoliikenteestään pois Helsingin keskikaupungilta ja sen ruuhkista. Sekä Vuosaaren että Muugan satamista pääsee siirtymään joustavasti suoraan valtateille, ja ne ovat helposti saavutettavissa. Uuden rekkarampin valmistuminen mahdollistaa myös Eckerö-konsernin aseman vahvistamisen Helsinki-Tallinna-markkinalla,” Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoo.

Rahtiasiakkaiden valinnan mahdollisuudet kasvavat

Eckerö Linella on monipuolinen palvelutarjooma teollisuuden kuljetuksiin. Se on myös ainoa laivayhtiö Helsinki-Tallinna -reitillä, jonka aluksilla myös vaarallisten aineiden kuljettaminen on mahdollista. Vuosaaren sataman uudet rampit ovat Eckerö Linelle tärkeitä monin tavoin – ne luovat muun muassa kustannustehokkuutta, kun laivan kääntöajan nopeutuminen mahdollistaa vuorojen lisäämisen.

”Ramppi mahdollistaa tiheämmät lähtöajat myös Vuosaareen ja Vuosaaresta, mikä parantaa rahtiasiakkaamme valinnanmahdollisuuksia. Kuljetusliikkeiden liiketoiminnassa tehokkuus on kaiken a ja o, ja autojen tulee kuljettaa rahtia mahdollisimman suurella hyötysuhteella. Vuosaaren uudistusten valmistuttua asiakkaan ei ole enää välttämätöntä käyttää Helsingin keskustan kupeessa sijaitsevaa Länsisatamaa joustavampien aikataulujen vuoksi. Tärkeää on myös huomata, että Vuosaari on suunniteltu nimenomaan rahtisatamaksi ja sen infrastruktuuri tukee vielä Länsisatamaakin paremmin raskasta liikennettä”, Eckerö Linen rahtijohtaja Tomas Sjödahl sanoo.

Eckerö Linen rahtialus M/s Finbo Cargo liikennöi Helsingin Vuosaaresta Tallinnan Muugaan. Rahtipalveluiden lisäksi laiva tarjoaa myös automatkustajille rauhallisen ja kaupunkikeskustojen ruuhkat välttävän vaihtoehdon Suomenlahden ylittämiseen.