Helsingin Satama: Satamatunnelin tarkistettu asemakaava etenee kaupunginhallitukseen
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 4.11. kokouksessaan satamatunnelin tarkistetun asemakaavan. Päätös merkitsee tärkeää edistysaskelta Länsisatamasta Länsiväylälle suunnitellussa tunnelihankkeessa.
”Kiitän lautakunnan jäseniä luottamuksesta ja huolellisesta asiaan perehtymisestä. Seuraavaksi asia etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn ja lopulta koko valtuuston päätettäväksi. Länsisatama on Helsingin Sataman taloudellisesti merkittävin satamanosa ja sen logistinen sujuvuus on tärkeää koko Suomen huoltovarmuudelle”, toteaa Ville Haapasaari, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.
Tarkistetussa asemakaavassa huomioitiin entistä paremmin sekä ympäristö- että kaupunkikuvalliset vaikutukset. Suunnittelun aikana satamatunnelin betoniosuutta on lyhennetty ja kaivantoaluetta Ilmarisen rakennuksen ja Lapinlahden puiston välissä on pienennetty, jotta rakentamisen vaikutukset lähiympäristöön jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Lisäksi Länsibaanan pyöräilyreitti on sijoitettu kulkemaan tunnelin kansirakenteen päälle, jolloin suurempi osa puistoa ja siellä kasvavia mukulakirvelikasvustoja säilyy.
Länsisatamasta Länsiväylälle ulottuva satamatunneli siirtää sataman raskaan liikenteen ja länteen suuntautuvan henkilöautoliikenteen pois Jätkäsaaren kaduilta, mikä vähentää melua, helpottaa liikenteen sujuvuutta ja parantaa sataman saavutettavuutta. Lisäksi liikenteen uudelleenjärjestely vähentää satamaan liittyvää raskasta liikennettä Helsingin ydinkeskustassa arviolta 75 prosenttia.
Tallinnan-liikenteen odotetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Lisäksi, kun tunneli valmistuu, nykyisin Katajanokalta liikennöivä Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne siirtyy Länsisatamaan. Tallinnan-liikenteen keskittämisen myötä Eteläsataman alue vapautuu laajempaan kaupunkikehitykseen, kuten rantaraittiin Kauppatorilta Kaivopuistoon sekä arkkitehtuuri- ja designmuseon toteutukseen.
Suunnitellun aikataulun mukaan satamatunnelin rakentaminen alkaisi vuonna 2028 ja käytössä se olisi vuonna 2032.
