M/s Finlandia telakalla – moottori-, kone- ja navigaatiojärjestelmiin uudistuksia sekä uudet peräsimet ja potkurin lavat

M/s Finlandia telakalla Landskronassa, Ruotsissa 11.1.2024.

Eckerö Linen m/s Finlandia on uudistumassa telakalla 8.2.2024 saakka. Siellä sille tehdään mittavia rakenteellisia uudistustöitä polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. M/s Finlandia palaa liikenteeseen 8.2. klo 15.15, jolloin se suuntaa Helsingistä Tallinnaan. Rahtia kuljettava aluksemme m/s Finbo Cargo liikennöi normaalisti m/s Finlandian telakoinnin aikana.

Uudistuksissa keskitytään erityisesti polttoaineen kulutusta vähentäviin rakenteellisiin muutoksiin. Moottori-, kone- ja navigaatiojärjestelmissä tehdään lukuisia mittavia teknisiä huolto- ja uudistustöitä, jotka mahdollistavat nykyistäkin ympäristöystävällisemmän liikennöinnin.

M/s Finlandia saa muun muassa uudet peräsimet ja potkurin lavat. Tällä toimenpiteellä tavoitellaan päästöjen vähentämistä ja vaikutus voi olla arviolta 6 %. Lisäksi laivan pohja käsitellään erikoismaalilla, joka tekee aluksen liukumisesta vedessä sujuvampaa ja kitkattomampaa. Myös se osaltaan vähentää polttoaineen kulutusta.

Ympäristötyön merkitys Eckerö Linella sekä muilla meriliikenteen toimijoilla kasvaa jatkossa entisestään. EU tähtää ilmastotavoitteen mukaisesti siihen, että päästöjä on vähennetty vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä, ja EU on ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä. EU-lainsäädäntöä on päivitetty myös meriliikennettä koskevan Fit For 55 -valmiuspaketin askelmerkein, jotta tavoite saavutetaan. Merenkulku ja sen toimijat, kuten Eckerö Line, liittyvät asteittain 1.1.2024 alkaen osaksi Fit For 55 -valmiuspaketin alaista EU ETS -päästökauppajärjestelmää, jossa Eckerö Line maksaa alustensa m/s Finlandian ja m/s Finbo Cargon hiilidioksidipäästöistä.

Valmiuspakettiin kuuluu myös vuonna 2025 voimaan tuleva Fuel EU Maritime -asetus, jonka mukaisesti varustamot investoivat vähähiilisen ja uusiutuvan polttoaineen kehittämiseen, käyttöön sekä uuteen tekniikkaan puhtaamman ympäristön puolesta. EU ETS ja Fuel EU Maritime ovat mittavia järjestelmiä ja uudistuksia, joihin Eckerö Line muiden varustamoiden tavoin panostaa taloudellisesti merkittävästi. Ne aiheuttavat tarpeen sisällyttää kustannuksia matkalipun ja rahtimetrien hintoihin. EU ETS -päästökauppajärjestelmän lisämaksu 1 €/matka sisältyy matkalipun hintaan 1.1.2024. ETS -maksu on 0,5 euroa rahtimetriltä.

15.12.23 M/s Finlandia telakalla 7.1. - 8.2.2024 – mittavia rakenteellisia uudistustöitä polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi