Eckerö Linen m/s Finlandiasta Suomenlahden ensimmäinen osittain sähköllä toimiva matkustajalaiva

Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivän Eckerö Linen matkustajamäärät ja rahtiliiketoiminta kehittyivät positiivisesti tammi-syyskuussa 2025. Yhtiö ottaa merkittävän askelen kohti liikennöintinsä sähköistymistä, kun m/s Finlandialla investoidaan hiilidioksidipäästöjä pienentävään akkuratkaisuun. Eckerö-konsernin pitkän aikavälin tavoitteena on kokonaan sähköinen laivaliikenne. Lisäksi Eckerö Line uudistaa molempien laivojensa sisätiloja monin tavoin lähiaikoina, mikä lisää asiakkaiden matkustusmukavuutta.
Eckerö Linen matkustajien määrä kasvoi yli 3 % vuoden 2025 tammi-syyskuussa verrattuna vuoden 2024 vastaavaan aikaan. Tammi-syyskuussa Eckerö Line kuljetti yhteensä kaikkiaan yli 1,6 miljoonaa matkustajaa. M/s Finlandia jatkoi edelleen Helsinki-Tallinna-reitin matkustajamäärältään suosituimpana aluksena.
Yhtiön rahtiliiketoiminnan markkinaosuus jatkoi kasvuaan ja oli tammi-syyskuussa 2025 lähes 46 % (38 % tammi-syyskuussa 2024).
Eckerö Linen kuljettamasta rahdista jo 60 % kulkee Vuosaaren satamasta Viron Muugaan, välttäen keskusta-alueiden ruuhkat sekä Helsingissä että Tallinnassa. Vuosaari-Muuga-yhteyden suosio on jatkanut kasvuaan vuosi vuodelta.
M/s Finlandia liikennöi jatkossa osittain sähköllä
Eckerö-konsernin näkemyksen mukaan tehokkain tapa vähentää laivaliikenteen päästöjä on laivojen vaiheittainen sähköistäminen.
”Rakennamme konsernina vihreitä merikäytäviä eli päästöttömiä tai lähes päästöttömiä reittejä Suomen, Ruotsin ja Viron välille, hyödyntämällä mahdollisimman lyhyitä ja luonnollisia reittejä. Konserniyhtiöistämme Eckerö Line vastaa tästä nimenomaan Helsingin ja Tallinnan välillä. M/s Finlandialle tammikuussa 2026 asennettava akku on meille mittava investointi entistä kestävämpään merenkulkuun. Tavoitteenamme on siirtyä tulevaisuudessa kokonaan sähköiseen laivaliikenteeseen”, kertoo Rederi Ab Eckerö -konsernin toimitusjohtaja Björn Blomqvist.
”M/s Finlandiasta tulee akun asentamisen myötä Suomenlahden ensimmäinen hybridilaiva. Se hyödyntää satamaan saapumisessa ja lähtemisessä sekä satamassa ollessaan akkuvirtaa. Tavoiteltu vähennys polttoaineen kulutuksessa on noin 3 % suuruusluokkaa, eli laiva käyttää jatkossa vuositasolla noin 500–600 tonnia vähemmän polttoainetta. Samalla kasvihuonekaasupäästömme laskevat. Tämä on alkua matkallamme kohti täysin sähköistä ja kestävää merenkulkua”, toteaa Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.
Eckerö Line uudistaa laivojaan, tavoitteena erinomainen asiakaskokemus
Eckerö Linen molempia laivoja, sekä m/s Finlandiaa että m/s Finbo Cargoa, uudistetaan monin tavoin lähikuukausina m/s Finlandian sähköistämisen lisäksi. Uudistuksiin kiteytyy yhtiön halu tarjota matkustajille erinomainen asiakaskokemus.
M/s Finlandialla matkustajille tarkoitettuja tiloja laajennetaan merkittävästi. Pääsiäiseksi 2026 avautuvalta, täysin uudelta 9. kannen 150-paikkaiselta Horizon Seats -alueelta voi varata haluamansa istumapaikan merellisin näkymin. Rauhallisessa matkustusympäristössä myös työskentely on mahdollista. Lisäksi ravintolapalvelut paranevat. Buffet Eckerön tarjoilulinjastot uudistetaan kokonaan. Tavoitteena on aikaisempaa useamman aloituspisteen avulla sujuvoittaa asiakkaan kokemusta. Lisäksi ruokatuotetta kehitetään huomioimaan erilaisten asiakassegmenttien toiveita. Bistro & Cafeteria Sataman asiakaspaikkojen määrä kasvaa merkittävästi: tilaan saadaan noin 150 uutta asiakaspaikkaa ravintolan yläkerran laajennuksen myötä.
M/s Finbo Cargolla yleisiä asiakastiloja uudistetaan joulu-tammikuussa aiempaa modernimmiksi ja avarammiksi. Asiakkaat ovat toivoneet parempaa myymälävalikoimaa ja tämä on nyt mahdollista toteuttaa, kun asiakkaita tähän asti palvellut Info-pisteen kioski muuttaa yhdessä Infon kanssa baarin yhteyteen rakennettavaan erilliseen myymälätilaan. Tuomalla palvelut fyysisesti lähemmäs toisiaan, voidaan laajentaa palvelujen aukioloaikoja vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Uusien tilaratkaisujen myötä myös ruokaileville asiakkaille on enemmän valinnanvaraa istumapaikkojen osalta.
”Olemme kuunnelleet tarkoin asiakkaidemme toiveita ja olemme iloisia, että pystymme niihin vastaamaan. Tarjoamme jatkossa entistäkin mukavampaa ja kiireettömämpää matkustamista, mutta pidämme toki kiinni tutuista vahvuuksistamme, kuten lähellä tuotetusta ja laivalla valmistetusta laadukkaasta ruuasta, buffetin vaihtuvista teemoista sekä ruokahävikin jatkuvasta vähentämisestä”, Taru Keronen kiteyttää.
Rederi Ab Eckerö-konserni
Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto oli 181,1 miljoonaa euroa, 5 % enemmän kuin vertailukaudella 2024 (171,7 miljoonaa euroa). Konsernin tammi-syyskuun liiketulos oli 21,6 (20,3) miljoonaa euroa.
Eckerö-konserni jatkoi investointejaan kestävään ja tehokkaaseen meriliikenteeseen ostamalla heinäkuussa Naantalin ja Långnäsin välillä liikennöivän Fjärdvägenin liiketoiminnan. Kauppa loi konsernille siltä aiemmin puuttuneen yhteyden manner-Suomen ja Ahvenanmaan välille. Lokakuussa konserni osti m/s Sailor-aluksen operoimaan reittiä m/s Fjärdvägenin sijasta. Liiketoiminta kantaa nimeä Eckerö Link.
M/s Sailorin hankinnan myötä Eckerö Link voi tarjota lisää kapasiteettia, parempaa energiatehokkuutta ja mahdollisuuksia kehittää sekä rahti- että matkustajaliikennettä tulevaisuudessa.